Ondersteuning op het Veluws College Twello

Ondersteuning op het Veluws College

Onze school is onderdeel van Samenwerkingsverband 2505. Het verband is een samenwerking tussen alle scholen in de regio Apeldoorn, Epe en Voorst. Gezamenlijk zijn we verantwoordelijk voor basis- en extra ondersteuning aan alle leerlingen in de regio.

De VO-scholen hebben met elkaar afgesproken dat zij een ondersteuningsaanbod hebben op de volgende gebieden:

  • Sociaal- emotionele ontwikkeling
  • Leer- en studievaardigheden
  • Lees- en spellingsproblemen/dyslexie
  • Rekenproblemen/dyscalculie
  • (Hoog)begaafdheid
  • Schoolaanwezigheid
  • NT2

Om dit aanbod te realiseren beschikt de school over specifieke deskundigheid. Naast de deskundigheid (en bevordering daarvan) van onze docenten en mentoren, beschikt de school over de volgende medewerkers in het ondersteuningsteam:

  • Counselor (individueel en maatwerkuur welbevinden)
  • Schoolmaatschappelijk werk
  • Ondersteuningscoördinator
  • Dyslexie- en dyscalculiespecialist
  • Jongerencoach
  • Anti-pest coördinator
  • Aandachtsfunctionaris
  • HB-expert (Veluwse Onderwijsgroep)

Ondersteuningsstructuur

De eerste lijn bestaat uit docenten, mentor, OOP, de leerling en zijn ouders en klasgenoten. Zij signaleren zaken die rond/met de leerling gebeuren. Deze signalen worden doorgegeven aan de mentor. Bij de start van het schooljaar zorgt de mentor voor een overdracht van belangrijke gegevens van zijn leerlingen naar het docententeam, teamleider (TL) en ondersteuningscoördinator (OC) van zijn klas. De mentor gaat in gesprek met OC/TL wanneer er mogelijk meer ondersteuning nodig is en/of er opvallende zaken zijn waarover met elkaar gesproken/overlegd dient te worden. De ondersteuningscoördinator van het Veluws College stemt met betrokkene(n) af welke ondersteuning passend is en ingezet kan worden, zowel binnen- als buiten school. 

Basis- en extra ondersteuning 

De basisondersteuning is beschikbaar voor alle leerlingen, passend bij hun ondersteuningsbehoefte. Het gaat bij de basisondersteuning om ondersteuning en aanpassingen waar leerlingen met dezelfde ondersteuningsbehoefte over het algemeen baat bij hebben. Het kan gaan om aanpassingen voor bepaalde groepen leerlingen, maar het kan ook gaan om aanpassingen die je integreert in het onderwijs voor alle leerlingen.

De basisondersteuning is niet altijd genoeg. Sommige leerlingen hebben meer ondersteuning nodig. Extra ondersteuning omvat alle vormen van ondersteuning en aanpassingen die verder gaan dan de basisondersteuning en die binnen de school geboden kunnen worden. Hierbij gaat het om individuele ondersteuning en intensievere aanpassingen voor individuele leerlingen of groepen met vergelijkbare ondersteuningsbehoeften. Deze leerlingen hebben onvoldoende baat bij de basisondersteuning en hebben langdurige ondersteuning nodig die op maat gemaakt is.

Voor welke ondersteuning heeft het Veluws College geen passend aanbod

Vanuit een inclusieve gedachte proberen we zoveel mogelijk leerlingen passend onderwijs te bieden. Een ambitie is om ervoor te zorgen dat leerlingen tot en met het einde, het diploma, op school kunnen blijven. Om die reden willen we voor de juiste verwachtingen hier ook aangeven voor welke ondersteuning wij geen passend aanbod hebben. In geval van de volgende ondersteuningsbehoeften is er op onze school geen passend aanbod:

· Individuele ondersteuning of psychische begeleiding voor leerlingen met sociale en emotionele problemen, die niet genoeg geholpen zijn met basisondersteuning en (individuele) ondersteuning op maat of psychische begeleiding nodig hebben om in een groep of klas te kunnen functioneren.

· Individuele ondersteuning voor leerlingen die een onveilige situatie of gevoel van onveiligheid creëren voor zichzelf, klasgenoten of personeel, en die niet genoeg hebben aan de basisondersteuning.

Indien de problematiek van een leerling zich aandient tijdens de schoolloopbaan op het Veluws College Twello zullen we vanzelfsprekend alle inspanningen leveren om deze leerling op de juiste onderwijsplek te behouden of geplaatst te krijgen. Voor leerlingen die gebruik (dienen te) maken van extra ondersteuning wordt een OPP (ontwikkelperspectiefplan) opgesteld.

Ondersteuningsteam

Het Veluws College Twello heeft een intern ondersteuningsteam. Dit team bestaat uit een ondersteuningscoördinator, counselor, jongerencoach, anti-pestcoördinator en een specialist op het gebied van leerstoornissen en NT2-problematiek. Het ondersteuningsteam regelt in overleg de ondersteuning voor leerlingen met een ondersteuningsbehoefte. Het ondersteuningsteam adviseert mentoren en docenten over de begeleiding van de leerlingen.

Anouk Machiels is de ondersteuningscoördinator op het Veluws College Twello. Naast deze werkzaamheden is zij samen met Debbie Stojancic ook aandachtsfunctionaris.

Kernteam

De ondersteuningscoördinator maakt deel uit van, en heeft regelmatig overleg met het kernteam. In het kernteam zitten externe deskundigen, zoals de leerplichtambtenaar, de jeugdarts (GGD) en de schoolmaatschappelijk werker en/of een medewerker van Team Toegang Jeugd (Deventer). Voor het bespreken van een leerling dienen ouder(s)/verzorger(s) vooraf toestemming te verlenen.

Leerstoornisspecialist

Voor leerlingen met dyslexie of dyscalculie, bestaat er gerichte hulpverlening in de vorm van diverse faciliteiten. Deze leerlingen kunnen geholpen worden middels een voorleessoftware, voorgelezen boeken en toetsen, extra tijd bij toetsing en verschillende andere hulpmiddelen.

Begeleiding gebeurt individueel of in kleine groepjes leerlingen. De faciliteiten voor leerlingen met dyslexie zijn beschikbaar voor alle leerjaren. De ondersteuning wordt tijdens of aansluitend op lesuren gepland. 

De dyslexiebegeleider op het Veluws College Twello is Vivian Diersen.

Counselor

De mentor is voor leerlingen en ouder(s)/verzorger(s) het eerste aanspreekpunt. Als een leerling ondersteuning nodig heeft, voert de mentor overleg met de ondersteuningscoördinator om af te stemmen wat nodig is. Indien passend wordt de counselor gekoppeld aan de leerling. De counselor kan leerlingen laagdrempelig middels maximaal vijf individuele gesprekken begeleiden met sociaal-emotionele problematiek. De counselor van het Veluws College is Margriet van Lieburg. Daarnaast kan een leerling deelnemen aan het maatwerkuur 'welbevinden', waar de counselor groepsbegeleiding biedt.

Antipestcoördinator

Wanneer een leerling gepest wordt kunnen docenten, leerlingen en/of ouder(s)/verzorgers dit aangeven bij de mentor. De mentor neemt contact op met de antipestcoördinator, Margriet van Lieburg. Er kan dan besloten worden om het antipestprotocol in te zetten.

Vertrouwenspersoon

Klachten over intimidatie, ongewenst seksuele benadering en dergelijke worden door de vertrouwenspersoon in behandeling genomen.  Op het Veluws College in Twello is Debbie Stojancic vertrouwenspersoon. 

Schoolmaatschappelijk werk (SMW)

Soms heeft een leerling een sociaal-emotioneel probleem, hij/zich ervaart klachten waar hulp bij gewenst is. Wanneer de mentor de leerling niet verder kan helpen, kan de ondersteuningscoördinator een beroep doen op de schoolmaatschappelijk werker (SMW’er). 

De SMW’er is een maatschappelijk werker die vanuit een externe instantie voor een aantal uren per week verbonden is aan de school. De SMW’er kan kortdurend individuele gesprekken voeren met de leerling. Indien nodig begeleidt hij/zij de leerling naar buitenschoolse instanties die langdurige- en/of intensievere ondersteuning kunnen bieden. Voor de inzet van de SMW’er wordt vooraf toestemming van ouders gevraagd.

Toelichting op aanbod

  • Leer- en studievaardigheden 

Op het Veluws College wordt er tijdens de mentorles en de reguliere lessen aandacht besteed aan het leren leren en overige studievaardigheden. Tevens is er voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een maatwerkuur 'leren leren’. Daarnaast kan de mentor ondersteuning bieden aan de leerling wanneer hij/zij hier, kortdurend, bij gebaat is. 

  • Lees- en spellingsproblemen

Op het Veluws College hebben wij een specialist in dienst. Zij biedt individuele begeleiding aan leerlingen met dyslexie en dyscalculie. Daarnaast wordt er extra taal- en rekenondersteuning aangeboden, zowel door de specialist als door vakdocenten tijdens maatwerkuren. Voor meer informatie zie ook het dyslexieprotocol.

  • Rekenproblemen

Op het Veluws College hebben wij een specialist in dienst. Zij biedt individuele begeleiding aan leerlingen met dyslexie en dyscalculie. Daarnaast wordt er extra taal- en rekenondersteuning aangeboden, zowel door de specialist als door vakdocenten tijdens maatwerkuren.

  • (Hoog)begaafdheid

Binnen de Veluwse Onderwijsgroep (VOG) is een (hoog)begaafdheidsexpert in dienst die op aanvraag begeleiding en ondersteuning kan bieden. Tevens zijn er binnen de VOG en het Samenwerkingsverband initiatieven opgericht voor peergroups waar leerlingen met HB-problematiek bij kunnen aansluiten. 

  • Schoolaanwezigheid

Ons verzuimbeleid is gericht op het bevorderen van een gezond en regelmatig schoolbezoek van onze leerlingen, het minimaliseren van spijbelen en het bieden van ondersteuning aan leerlingen die problemen ondervinden met het naar schoolgaan. Wij zien het verzuimbeleid als een middel om het welzijn van de leerlingen te bevorderen.

Ons doel is het verzuim zo veel als mogelijk terug te dringen. Dat vraagt om enerzijds heldere regels, procedures, en verantwoordelijkheden. Anderzijds vraagt het om een beleid wat oog heeft voor de leerlingen en ruimte biedt voor hun situatie. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het verzuimbeleid. Linkje verzuimbeleid.

  • NT2

Op het Veluws College hebben wij een specialist in dienst. Zij biedt individuele- of groepsbegeleiding aan leerlingen met NT2-problematiek. Daarnaast mogen leerlingen gebruik maken van faciliteiten zoals beschreven in ons NT2-protocol.

Kwaliteit van onze ondersteuning

Het ondersteuningsaanbod en de structuur van ondersteuning wordt regelmatig geëvalueerd. Vastgesteld wordt of de geboden ondersteuning passend- en voldoende toereikend is bij de behoeften en of er sprake is van de gewenste kwaliteit. Het is vanaf schooljaar 2025-2026 verplicht om de ervaringen van alle leerlingen mee te nemen in de evaluatie. Onze school peilt jaarlijks de leerlingenervaringen met betrekking tot de ondersteuning. Dit doen wij door middel van een vragenlijst binnen verschillende leerjaren en/of de leerlingenraad.

Ambities en ontwikkeling van onze ondersteuning

De school heeft zichzelf voorgenomen om het team mee te nemen in de ontwikkelingen rondom Passend Onderwijs. Daarnaast wil het Veluws College meer scholing en trainingen voor het personeel aanbieden. 

De school wil de komende jaren inzetten op het versterken van het pedagogisch-didactisch klimaat in de klas. Er komen bijv. naast de al bestaande klasbesprekingen meer structurele momenten waar een klas(dynamiek) besproken wordt. Er zal ook structureler overleg plaatsvinden tussen mentor, teamleider en ondersteuningscoördinator om de voortgang van een klas te bespreken. Daarnaast is het voornemen om (extra) ondersteuning op het Veluws College te ontwikkelen en versterken in de komende schooljaren. 

Ouder- en jeugdsteunpunt

In het VO kunnen ouders en jongeren voor veel zaken die met passend onderwijs te maken hebben terecht op de school. Lukt dat niet goed, levert het te weinig op, weet men het daar niet, wil iemand een second opinion of wil iemand onafhankelijk geholpen worden, dan is daarvoor nu ouder- en jeugdsteunpunt Apeldoorn. Neem een kijkje op: https://www.swv-vo-2505.nl/ouder-en-jeugdsteunpunt.

GGD Jeugdgezondheid Noord- en Oost-Gelderland

Als leerlingen voor het eerst naar het voortgezet onderwijs gaan, gaat er een nieuwe wereld voor hen open. Er verandert van alles. Niet alleen voor leerlingen, ook voor ouders/verzorgers verandert er heel wat. Samen met ouders/opvoeders en scholen zorgt de jeugdgezondheid (JGZ) van de GGD Noord- en Oost-Gelderland ervoor dat kinderen zich zo goed mogelijk ontwikkelen. Zodra je kind naar school gaat, krijg je contact met de jeugdarts of jeugdverpleegkundige van de GGD. De GGD nodigt leerlingen in klas 2 uit voor een gezondheidsonderzoek dat bestaat uit een groepsgesprek en een individueel gezondheidsonderzoek. Voor meer informatie zie ook: https://www.ggdnog.nl/jeugdgezondheidszorg-voortgezet-onderwijs.